Przyjmowanie i załatwianie spraw - Komenda Powiatowa Policji w Hajnówce

Biuletyn Informacji Publicznej

Przyjmowanie i załatwianie spraw

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw w poszczególnych komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce


Aktem prawnym regulującym sposoby przyjmowania i załatwiania spraw jest:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r., poz. 572).
- Instrukcja kancelaryjna stanowiąca załącznik do decyzji Nr 96/2020 z dnia 1 lipca 2020 roku w sprawie zasad pracy kancelaryjnej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Białymstoku (z późn. zm.)
 

instrukcja kancelaryjna
 

Zespół Prezydialny Kadr i Szkolenia
Sprawy przyjmowane i załatwiane w Zespole Prezydialnym Kadr i Szkolenia są bez zbędnej zwłoki, zachowaniem określonych terminów oraz w oparciu o przepisy wynikające z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz § 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 maja 2013 r. roku w sprawie szczegółowych praw i obowiązków oraz przebiegu służby policjantów. O każdym przypadku zwłoki lub niezałatwienia sprawy z przyczyn niezależnych od Zespołu, informuje się stronę podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Sprawy kierowane do Zespołu mogą być wnoszone osobiście, za pośrednictwem Poczty Polskiej lub za pomocą telefaxu (nr 47 7126 215), poczty elektronicznej, platformy EPUAP. Wpływające pisma podlegają rejestracji w sekretariacie KPP, wg kolejności wpływu. Następnie są rozdzielane przez Komendanta KPP w Hajnówce i przekazywane merytorycznym pracownikom, celem ich załatwienia. Kwestie dotyczące spraw osobowych załatwiane są przez poszczególnych pracowników obsługujących dane komórki i jednostki organizacyjne. Kontakt z pracownikami można uzyskać telefonując do Zespołu Prezydialnego Kadr i Szkolenia Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce pod nr telefonu (47) 712 62 26 .
 
 
Rekrutacja do Policji
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw dotyczących rekrutacji do Policji regulują następujące akty prawne:
art. 25 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 R. POZ. 145 ze zm.);
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 606 ze zm.)
 
Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce Służba w Policji
W przypadku pytań informacji udzielają pracownicy Zespołu Prezydialnego Kadr i Szkolenia pod nr tel. 47 7126 226.
 
 
 
Skargi i wnioski
Prawo do składania petycji, wniosków i skarg w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej, gwarantuje każdemu Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 63).
Powyższe prawo realizowane jest na zasadach określonych przepisami działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma.
Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce Skargi i wnioski.
 
 
Zespół ds. Łączności i Informatyki
W zespole wydawane są zaświadczenia dotyczące punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego w formie ustnej lub pisemnej.
Informacje w formie ustnej można uzyskać po przedstawieniu prawa jazdy lub dowodu osobistego.
W formie pisemnej petent kieruje do Komendanta Powiatowego Policji podanie o wydanie zaświadczenia o naruszeniu przepisów w ruchu drogowym. W tym samym dniu wydawane jest zaświadczenie o wpisach w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.
Podstawowym aktem prawnym w oparciu o które realizowane są powyższe zadanie jest  Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 225, poz. 1635/. Na podstawie przepisów wymienionej ustawy nie można dokonywać opłaty w znakach opłaty skarbowej.
 
         
Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Podstawowym aktem prawnym w oparciu o które realizowane są zadania Zespołu ds. Ochrony Informacji Niejawnych jest ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 632) oraz akty wykonawcze do ustawy. W kwestiach nieuregulowanych w wymienionych ustawach dotyczących postępowań sprawdzających i odwoławczych stosuje się odpowiednie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Szersze informacje z zakresu załatwiania spraw uzyskać można pod numerem telefonu:
  • (47) 712 62 31
 
Zasady dostępu do zgromadzonych informacji o charakterze archiwalnym znajdują się na stronie internetowej Komendy Powiatowej Policji w Hajnówce w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce Dostęp do zasobów archiwalnych.
 

Oficer Prasowy
Przyjmowanie i załatwianie spraw przez Oficera Prasowego odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym głównie w oparciu o ogólnodostępne przepisy dotyczące funkcjonowania Policji, a także Ustawę prawo prasowo, Ustawę o dostępie do informacji publicznej, a także Zarządzenia nr 1204 Komendanta Głównego Policji z dnia 12 listopada 2007 r. w sprawie form i metod działalności prasowo-informacyjnej w Polic. Oficer Prasowy niezwłocznie przekazuje informacje, najczęściej w formie ustnej, dziennikarzom i przedstawicielom mediów. Nie zachodzi potrzeba przygotowania informacji do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej.
 
 
Wydział Kryminalny
Sprawy przyjmowane i załatwiane w Wydziale Kryminalnej są zgodnie z zapisami określonymi w Kodeksie postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1960r., Nr 30. poz. 168 z póź. zm.) oraz Decyzji nr 3/2005 z dnia 14 stycznia 2005 roku w sprawie zasad pracy kancelaryjnej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Komendzie Wojewódzkiej Policji w Białymstoku.
 
Sprawy kierowane do wydziału mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą faxu nr (47) 712 62 44 lub drogą elektroniczną: kpp@hajnowka.bk.policja.gov.pl
Wpływające pisma podlegają rejestracji w sekretariacie Komendanta Powiatowego Policji wg daty wpływu, następnie są dekretowane przez Komendanta i przekazywane do sekretariatu Wydziału Kryminalnego. Naczelnik przydziela sprawę do realizacji merytorycznemu pracownikowi. Projekty odpowiedzi są parafowane i podpisywane przez Naczelnika, a następnie wysyłane do właściwego adresata.
O kolejności załatwiania i rozstrzygania spraw, które wpływają do Wydziału decyduje termin zaznaczony w piśmie oraz charakter i ciężar gatunkowy wpływającej do załatwienia sprawy.
 
W Zespole Dochodzeniowo-Śledczym podstawowym aktem prawnym regulującym zagadnienie przyjmowania i załatwiania spraw jest Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.) oraz Zarządzenie nr 1426 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie metodyki wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych przez służby policyjne wyznaczone do wykrywania przestępstw i ścigania ich sprawców. Z uwagi na specyfikę prowadzonych postępowań przygotowawczych zakres informacji udzielanych stronom postępowania jest ściśle określony w/wym. przepisami. Natomiast w wyjątkowych sytuacjach uprawnionym do udzielania informacji odnośnie niektórych zagadnień pracy procesowej jest Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Hajnówce.
 

Zespół dw. z Przestępczością Gospodarczą 
Zespół dw. z Przestępczością Gospodarcza prowadzi sprawy objęte tajemnicą służbową lub państwowa oraz objęte tajemnica postępowań przygotowawczych. Wszelkie informacje udzielane są za pośrednictwem Oficera Prasowego KPP w Hajnówce.
 

Wydział Prewencji
Wydział Prewencji realizuje sprawy zgodnie z zapisami:
  • ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego,
  • ustawa z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198),
  • instrukcji kancelaryjnej stanowiącej załącznik do Decyzji Nr 3/2005 z dnia 14 stycznia 2005 roku w sprawie zasad pracy kancelaryjnej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Białymstoku.
Sprawy kierowane do Wydziału Prewencji mogą być wnoszone:
Pisma wpływające podlegają rejestracji w sekretariacie według kolejności wpływu. Następnie są rozdzielane przez kierownictwo sekcji i przekazywane merytorycznym pracownikom, celem ich załatwienia.
W przypadku wnoszenia sprawy osobiście, Dyżurny Zespołu Dyżurnych powiadamia merytorycznego pracownika wydziału o stawiennictwie osoby. Z rozmowy (również telefonicznej) z interesantem sporządzana jest notatka służbowa, z którą zapoznaje się kierownictwo Wydziału  Prewencji. Notatka wraz z zaleceniami dotyczącymi toku dalszego postępowania w sprawie, jest przesłana do właściwego adresata.

W celu uzyskania informacji o sposobie załatwieniu sprawy, należy kontaktować się telefonicznie:
  • Kierownik Rewiru Dzielnicowych (47) 712 62 33,
  • Zespół ds. nieletnich, patologii społecznych oraz pomocy ofiarom przestępstw:
    • tel.(47) 712 62 73

O każdym przypadku zwłoki lub nie załatwienia sprawy z przyczyn niezależnych od Sekcji Prewencji, informuje się stronę, podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
 

Wydział Ruchu Drogowego
Przyjmowanie i załatwianie spraw w Wydziale Ruchu Drogowego:
  • statystyka zdarzeń drogowych, na podstawie analiz i opracowań własnych Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Hajnówce oraz danych zawartych w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji Drogowych,
  • sprawy związane z inżynierią ruchu drogowego,
  • informacje związane z szeroko rozumianą problematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz udzielanie w tym zakresie informacji mediom (we współpracy z Oficerem Prasowym KPP w/m).

Metryczka

Data publikacji : 24.10.2008
Data modyfikacji : 11.02.2025
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Hajnówce
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Marta Gonera-Nieciejowska
Osoba udostępniająca informację:
Marta Gonera-Nieciejowska Zespół Prezydialny Kadr i Szkolenia
Osoba modyfikująca informację:
Marta Gonera-Nieciejowska
do góry